اجاره،سرقفلی وحق كسب وپيشه و تجارت (اقسام اجاره )

اجاره،سرقفلی وحق کسب وپیشه و تجارت (اقسام اجاره )

اقسام اجاره به اعتبار مشخص و کلی بودن مورد اجاره:ممکن است مورد اجاره معین خارجی و یا کلی باشد.

الاجاره علی ضربین : معینه فی الذمه فالمعنیه ان یستاجر دارا و عبداً شهراً و سنه و فی الذمه ان یستاجر من فی له حایطاً او نخیط له ثوباً.

 اجاره عین مشخص:

اجاره،سرقفلی وحق کسب وپیشه و تجارت (اقسام اجاره ) :منظور از اجاره  عین مشخص این است که عقدی است که بر منفعت چیز معینی منعقد شود به طوری که مستاجر به کم و کیف و صفات آن آگاهی داشته و از هیچ جهت برای مستاجر مجهول نباشد مانند استیجار زمین در مدت معین و اجرت مخصوص و تعیین شده است و یا به محال الاجاره مشخص به منظور زراعت و یا منزل برای سکونت یکسال و یا استخدام شخص برای خدمت گزاری به مدت ۲ سال و یا کرایه حیوان معین برای حمل بار معینی و طی مسیر معین به اجرت معین .

اجاره عین کلی:

اجاره،سرقفلی وحق کسب وپیشه و تجارت (اقسام اجاره ) :منظور از عین کلی، منفعت کلی عین کلی است که می تواند مورد بیع  قرار گیرد در این صورت موجب متعهد می شود که منفعت فردی از افراد کلی مورد اجاره را به مستاجر تملیک نماید.

بدیهی است که تملیک در این صورت به وسیله تسلیم فرد معین از کلی به عمل می آید و پس از آن مستاجر مالک منافع خواهد شد و نمی تواند تبدیل آن را به فرد دیگر بخواهد مگر در صورتی که عین تسلیم شده معیوب یا مستحقه باشد .

در همه موارد بیان شده در صورتی که برای مستاجر خیار فسخ می باشد که عین مستاجره مشخص باشد ولی اگر مورد اجاره عین کلی باشد و مطلق و غیر معین باشد عقد فسخ نخواهد شد و مستاجر خیار فسخ نخواهد داشت پس برای موجر لازم و واجب است که عین را تبدیل کند.

موارد فسخ در صورتی تحقق پیدا می کند که عقد اجاره به عین مستاجره معینه تعلق می گیرد اما اگر عین مستاجره کلی و غیر معین باشد مالک، عین معیوبی را به مستاجر تحویل دهد پس مستاجر خیار  فسخ ندارد بلکه برایشان واجب است که عین را عوض کند مگر در صورتی که عوض کردن ممکن نباشد یا موجر از تعویض امتناع کند و مجبور کردن موجر ممکن نباشد پس در این حالت ایشان خیار فسخ برایش ایجاد می گردد .

در صورت مشاوره حقوقی حضوری با شماره تلفن های درج شده در سایت با گرفتن وقت قبلی،تماس حاصل نمایید.

چنانچه عین مستاجره مطلق و کلی باشد در این صورت عقد فسخ نمی شود ولی برای موجر واجب است که عین را تبدیل به عینی کند که دارای اوصاف لازم باشد و چنان چه تبدیل غیر ممکن باشد در این حالت مستاجر می تواند اجاره را فسخ کند به علت اینکه مورد اجاره کلی و غیر معین در ذمه موجر است .

قانون مدنی در این باره می گوید: «اگر مورد اجاره عین کلی باشد و فردی که موجر داده معیوب در آید مستاجر حق فسخ ندارد و می تواند موجر را مجبور به تبدیل آن نماید و اگر تبدیل آن ممکن نباشد حق فسخ خواهد داشت.»

اجاره،سرقفلی وحق کسب وپیشه و تجارت (اقسام اجاره ):مثلاً وقتی ما آژانس مسافرتی ماشین را به طور کلی اجاره می کنیم پس از عقد مستاجر مالک منفعت هیچ کدام از ماشین ها نمی شود بلکه موجر متعهد می شود که ماشین را که دارای شرایطی باشد که طرفین به آن توافق کرده‌اند در اختیار مستاجر قرار دهد و بعد از قرار گرفتن ماشین معین در اختیار مستاجر است که حق مستاجر بر منفعت ماشین معین تحقق پیدا می کند.

برخی از افراد اجاره را بر ۲ نوع تقسیم بندی میکنند:

الف اجاره منافع 

ب- اجاره اعمال

الف در اجاره منافع آنچه مورد اجاره قرار می گیرد منفعت است .

ب آنچه مورد اجاره قرار می گیرد عمل است.

چنانچه هرگونه سوال و راهنمایی در دعاوی خود دارید، می توانید به سایت موسسه حقوقی آوا به نشانی avalegal.ir مراجعه ،و  جهت کمک و حل دعاوی  خود، از مشاوره حقوقی آنلاین بهره مند شوید، در صورت مشاوره حقوقی حضوری می توانید با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید و در صورت نیاز و تمایل می توانید جهت اخذ بهترین وکیل در رسیدگی به پرونده خود در موسسه حقوقی آوا اتخاذ نمایید.

فقهای مذاهب اسلامی همگی می گویند اجاره از لحاظ کلی دو نوع می‌باشد .

۱- اجاره اعیان 

۲- اجاره ذمه

مثلاً خیاط دوخت پیراهن را بر ذمه خود پذیرفته است اینجااست اجاره بر ذمه.

 اجاره اعیان اجاره ائی که بر عین شخص منعقده شود.

 اجاره ذمه مستاجر  عین کلی را از طریق توصیف صفات آن عین مستاجره، اجاره می کند به طور مثال می گوید ماشین را با فلان اوصاف به تو اجاره دادم یا خدمتکاری را اجیر کردم ولی اجاره عمل بر ذمه اجیراست نه این که مراد از اجاره این است که اجیر شخصاً عمل را خود انجام دهد مثلاً مستاجر از اجیر درخواست می کند این پیراهن را بر ذمه خود بپذیرد خواه آن را بدوزد خود به شخصاً یا به دیگری دهد برای دوخت.

بنابر نظر شایغه اجاره ذمه صیغه خاصی باید داشته باشد مثل الزمت ذمتک اواسلمت اکلک کذا و اگر اجاره ذمه غیر از این صیغه ها منعقد گردد نمی توان با صیغه دیگری آن را منعقد کنی پس اگر کسی خواست مثلاً ماشین غیر معینی را اجاره کند می گوید الزمت ذمتک کذا فن الغروششافیعه همچنین نظر دارد که در اجاره ذمه اجرت باید در مجلس عقد تسلیم اجیر گردد مانند بیع سلم پس شرطی اجاره شرطی مبنی بر پرداخت اجرت در مدت جایز نیست و حواله کردن اجرت یا عوض کردن آن یابری کردن ذمه مستاجر از پرداخت آن جایز نمی باشد.

مالکیه در این مباحث با شافعی هم قول است و نظر دارد که اگر اجاره بر ذمه اجرت فی المجلس پرداخت نگردد و به صورت دین به دین باشد باعث بطلان عقد اجاره می گردد.

امامیه و حنیفه این طور نظر دارند که شرط مدت در پرداخت اجرت در اجاره ذمه هیچ اشکالی ندارد و این امر در اجاره اعیان بدون اشکال است.

حال اگر در اجاره اعیان عین مستاجره، قبل از به پایان رسیدن مدت اجاره از بین برود اجاره فسخ خواهد شد ولی در اجاره ذمه این طور نیست و اگر عین مستاجر ، تلف گردد موجر باید آن را عوض کند و خیار فسخی برای هیچ کس در تلف عین مستاجر ، ایجاد نمی کند و علت آن این است که عین از اول معین نبود . پس با تلف آن عین مستاجره محل عقد از بین نمی رود اما ذمه موجر به تبدیل کردن آن عین مشغول می گردد .

موسسه حقوقی آوا با بیش از یکصد وکیل پایه یک دادگستری  با چهار شعبه مستقر در تهران، آماده دادرسی به دعوای مربوطه با وکالت تضمینی،خواهد بود.

موسسه ما آوای شماست

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
۰ (۰ رای)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه حقوقی آوا

برای تماس برروی شماره زیر کلیک نمایید

02122020699